آزمایشگاه جامع تجهیزات آتش نشانی و اطفای حریق

مسیر پرمخاطره تولید، به سبب ویژگی های فرایندی، محدودیت های تکنولوژیکی و تجهیزاتی، پیچیدگی های علمی و فنی، چالش های تامین منابع و بسیاری از موانع دیگر همواره جایگاه انسان های بزرگ، سختکوش و عاشقان صنعت و خلاقیت بوده است. مردان و زنانی پرتلاش که تمامیت خود را در جهت خلق محصولات جدید در محیط های عمدتا زمخت صنعتی به کار می برند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی نمایند.

صنعت تجهیزات آتش نشانی، به سبب ارتباط مستقیم با نجات جان انسان های در هنگام حریق، از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. صنعتگرانی که به این حوزه قدم می گذارند، علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مسائل و دغدغه های متعدد مربوط به تولید و صنعت، می بایست محصول موردنظر خود را از طراحی تا توزیع به دقت از فیلتر الزامات و نیازمندی های استانداردهای بین المللی و قوانین حاکم بر تجهیزات آتش نشانی گذرانده و از صحت ویژگی های عملکردی آن اطمینان حاصل نمایند.

تولیدکنندگان به یکباره با تعدد و تنوع بالای استانداردهای ملی و بین المللی مواجه می شوند. این استانداردها کلیه ویژگی های عملکردی، کیفی و دوام تجهیزات را با جزییات بسیار شرح داده و آزمون های کیفی و شبیه سازی شده از شرایط کاری تجهیزات را معرفی می نمایند. بالطبع، برخی از این آزمون ها به طور مداوم می بایست در خطوط تولید مجموعه های صنعتی و توسط واحد کنترل کیفیت این مجموعه ها انجام پذیرد. اما نیاز به ایجاد آزمایشگاه جامع تجهیزات اطفای حریق، به عنوان پایگاه آزمون تولیدات این حوزه از آنجایی اهمیت می یابد که ایجاد آزمایشگاه تخصصی با دامنه وسیع تجهیزات آزمایشگاهی و دستگاه های طراحی شده مطابق با استانداردهای بروز، تولیدکنندگان را دچار چالش های مضاعف می نماید و سد راه آنان می گردد.

همچنین، برای نهادهای نظارت، طراحان سیستم های اطفای حریق و بهره برداران نهایی نیز، وجود پایگاهی معتبر که کیفیت یک محصول تولیدی را با معیارهای بین المللی بسنجد و بر کارایی آن صحه گذارد، موجبات اطمینان در هنگام انتخاب این محصولات را فراهم می آورد.

آزمایشگاه جامع تجهیزات آتش نشانی آریاکوشاپادرا با هدف همیاری به تولیدکنندگان، خریداران و نهادهای نظارت در آزمون تجهیزات آتش نشانی بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی ایجاد شد. این آزمایشگاه در گام نخست اقدام به تجهیز مهم ترین ابزارهای اطفای حریق در لحظات نخست حریق، “سامانه های شیلنگی ثابت” نمود و در ادامه با افزایش توان تجهیزاتی دامنه خدمات خود را گسترش داد.

سبقه صنعتی و تولیدی مدیران و کارشناسان مجموعه پادرا، این امکان را ایجاد کرد تا محدودیت های طراحی و ساخت دستگاه ها و ملزومات آزمایشگاهی، به خصوص در حوزه استانداردهای بومی سازی نشده و بین المللی، سد راه نشده و پادرا امروز با دامنه وسیع صدها عنوان آزمون تخصصی در حوزه تجهیزات اطفای حریق، آماده خدمت رسانی است.

اخذ تاییدیه از بالاترین نهاد اعتباردهی کشور، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI در سال 99، بیانگر جدیت مدیران واحد آزمایشگاه شرکت آریا کوشا پادرا، در ایجاد آزمایشگاه تخصصی تجهیزات آتش نشانی و اطفای حریق در کشور می باشد. این شرکت در حال حاضر آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد در حوزه تجهیزات اطفای حریق بوده و خط مشی خود را بر اساس***** تعریف نموده است.

آزمایشگاه تخصصی آریا کوشا پادرا در یک نگاه

  • مورد تائید سازمان ملی استاندارد ایران
  • دارنده گواهی نامه ISO/IEC 17025:2017 از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران
  • اولین آزمایشگاه تخصصی تجهیزات اطفای حریق مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI)
  • آزمایشگاه همکار اداره استاندارد تهران
  • دارای مجوز آزمون تجهیزات اطفای حریق بر اساس استانداردهای بین المللی UL, EN, DIN, BS, …
  • آزمایشگاه مرجع تجهیزات ایمنی و اطفاء حریق (مکانیک، فلزشناسی، شیمی و …)
  • مجهز به ملزومات بروز و دقیق آزمون و شبیه سازهای عملکردی
  • قابلیت طراحی و اجرای آزمون های خاص حسب نیاز و درخواست

دامنه کامل آزمایشگاه آریا کوشا پادرا به شرح و تفصیل در ادامه آمده است :

از نخستین ابزارهای تعیین کننده در لحظات اولیه حریق، جعبه های آتش نشانی و ملحقات درون آنها، هوزریل های آتش نشانی با شیلنگ نیمه سخت می باشند.

هوزریل های آتش نشانی، تجهیزات مورد استفاده در سیستم های تر آتش نشانی بوده که همواره به منابع تامین آب سیستم اطفای حریق متصل هستند. هوزریل های آتش نشانی، با حذف عامل حرارت از مثلث آتش، کنترل و مهار آتش را در لحظات اولیه حریق به سهولت امکانپذیر می سازند.

هوزریل های آتش نشانی با شیلنگ نیمه سخت، از یک قرقره با امکان تغذیه آب از مرکز آن، شیر ورودی دستی مجاور به قرقره (تک ضرب، فلکه ای و…) شیلنگ نیمه سخت، نازل قطع جریان و در صورت لزوم یک هدایتگر شیلنگ تشکیل شده است و عموما در داخل جعبه های آتش نشانی تعبیه می­گردند.

از آنجایی که این تجهیزات هم مخصوص استفاده کاربر آموزش ندیده عادی و هم آتش نشان های حرفه ای طراحی شده اند، باید کاربری ساده اما دقیق داشته و همیشه و به راحتی آماده به کار باشند. لازم است

میزان تخلیه مناسب و پیوسته تحت فشار پایین و بالا، مقاومت به آسیب های عملیاتی و فشار داخلی، همچنین مقاومت در مواجعه با عوامل محیطی از الزامات هوزریل های آتش نشانی مطابق با استانداردها است.

استاندارد اروپایی BS EN 671-1 استاندارد مرجع و معتبر این تجهیزات در دنیا است. استاندارد ملی این تجهیزات در سال 1396 تصویب شده و با کد INSO 22157-1 استاندارد مرجع هوزریل های آتش نشانی در کشور است. الزامات این استاندارد، به منظور اطمینان از عملکرد صحیح در لحظه استفاده و قابلیت استفاده موثر از هوزریل توسط یک نفر و هم­چنین عمر خدمت طولانی این سامانه تعیین شده است.

این استاندارد جنبه های مختلفی در رابطه با شیر ورودی، شیلنگ نیمه سخت، نازل قطع جریان به منظور بررسی کنترل تخلیه، قرقره به منظور بررسی تحمل فیزیکی، الزامات کیفی ویژه جعبه های آتش نشانی، ویژگی های هیدرولیکی و جنبه های دوام را مورد بررسی و آزمون قرار می­دهد.

آزمایشگاه آریا کوشا پادرا، اولین آزمایشگاه مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت در خصوص آزمون هوزریل های آتش نشانی با شیلنگ نیمه سخت در ایران است.

این سامانه شیلنگی مخصوص سیستم های خشک آتش نشانی می­باشد که در حالت عادی خالی از آب بوده، به آب شهری یا منبع تامین آب متصل نیست (همیشه آماده به کار نیست) و به وسیله ورودی های پیش بینی شده می­تواند توسط پمپ های خودروی آتش نشانی تا طبقات فوقانی ساختمان، به راحتی آتش سوزی را در هر طبقه ساختمان مهار نماید.

سامانه های شیلنگی با شیلنگ تاشونده، مجموعه ای از تجهیزات اطفای حریق است که الزاما از یک جعبه یا کاور، نگهدارنده شیلنگ (قرقره، گهواره و سبد)، شیر قطع کن دستی (شیر فلکه ای آرام باز شو)، شیلنگ از نوع تاشونده (تخت) به همراه کوپلینگ ها و نازل آتش نشانی تشکیل شده است.

در سامانه های شیلنگی با شیلنگ تاشونده دبی آب خروجی و هم­چنین قطر شیلنگ بسیار بالاتر از هوزیل های آتش نشانی می­باشند. قطر بزرگ شیلنگ و حجم بالای آب در فشار کاری بالا، خارج از کنترل افراد عادی است و پیچیدگی های اتصال شیلنگ به منابع تامین آب و نازل هم امکان استفاده افرادی عادی را بسیار محدود می نماید. این سامانه ها مخصوص استفاده آتش نشان حرفه ای است. شیر قطع کن دستی در سامانه های شیلنگ تاشونده از نوع شیر فلکه ای آرام باز شو است که در حین باز شدن با تغییر تدریجی فشار از افزایش شدید و ناگهانی فشار که منجر به آسیب رسیدن به سیستم و ترکیدگی شیلنگ می­شود جلوگیری می­کند.

لازم به ذکر است فشار بالا در پشت این سیستم ها، امکان استفاده از نازل های حرفه ای سه حالته آتش نشانی را فراهم می­آورد. این نازل ها که در انتهای شیلنگ بسته می­شوند به منظور کنترل و باز و بست جریان مورد استفاده قرار می­گیرند و دبی خروجی بسیار بالایی را فراهم می­کنند.

شیلنگ های تاشونده استفاده شده در این سامانه های شیلنگی (اصطلاحا برزنتی، کنفی… ) مطابق با استاندارد BS EN 14540 طراحی و تولید می گردند.

از جمله فواید استفاده از سامانه های شیلنگی با شیلنگ تاشونده در سیستم های اطفا حریق، دولاپیچ بودن شیلنگ در نگهدارنده است که نه تنها باعث باز شدن سریع و راحت شیلنگ از دور قرقره می­شود بلکه به منظور امکان استفاده خلاقانه و کامل از تجهیزات حاضر در محل هر دو سر شیلنگ را در دسترس آتش نشان قرار می­دهد. هم­چنین چرخش به دور خود و چرخش حول محور عمودی قرقره ها، منجر به سهولت کار می­شود.

استاندارد BS EN 671-2 استاندارد مرجع این تجهیزات در دنیا بوده و این استاندارد در سال 1399 کد ملی INSO 22157-2  گرفته است. الزامات این استاندارد به منظور اطمینان از قابلیت استفاده مؤثر از سامانه شیلنگی و همچنین عملکرد طولانی مدت این سامانه ها تعیین شده است.

 

در این استاندارد مجموعه الزامات و روش­های آزمون شیلنگ­های نیمه سخت که در سامانه های ثابت اطفای حریق-هوزریل های آتش نشانی، برای اطفاء حریق به کار گرفته می­شوند، بررسی می­شود.

در دامنه کاری این استاندارد شیلنگ­های با قطر داخلی 19 و 25 میلی متر برای استفاده در حداکثر فشار کاری12bar  و شیلنگ­هایی با قطر داخلی 33 میلیمتر برای استفاده در حداکثر فشار کاری 7bar در نظر گرفته شده است. شیلنگ های نیمه سخت باید جهت استفاده راحت توسط اپراتور و تسهیل در جمع کردن آن توسط قرقره از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند.


شیلنگ­های مطابق با این استاندارد برای کاربری­هایی طراحی شده اند که بین هر بار استفاده، فواصل طولانی وجود داشته باشد، مشخصا هوزریل های آتش نشانی با وجود همیشه آماده به کار بودن، مثال بارز این ویژگی می باشند. همچنین این استاندارد منحصراً مخصوص شیلنگ هایی به منظور اطفاء حریق برای استفاده در شرایط محیطی با اتمسفر غیرتهاجمی یا غیرخورنده در محدوده دمایی -20 °Cتا +60 °Cکاربرد دارد.

به طور کلی این شیلنگ ها از حیث ابعاد، مقاومت به خمش، خواص بین لایه ها، ویژگی­های هیدرولیکی و تغییر شکل تحت فشار های مختلف مورد بررسی و آزمون قرار می­گیرد.  با توجه به فشار بالای کاری در سیستم های اطفا حریق و آتش نشانی این شیلنگ ها باید از مواد مناسبی تهیه و ساخته شوند که در مقابل تغییر شکل پلاستیک در اثر فشار داخلی وارد شده مقاوم باشند و تحمل فشار بالا را نیز داشته باشند.

استاندارد BS EN 694، در سال 1400 با همکاری کارشناسان شرکت آریا کوشا پادرا، بومی سازی شده و با کد INSO 18271-1 به فهرست استانداردهای ملی ایران وارد گردید.

در این استاندارد مجموعه الزامات و روش­های آزمون شیلنگ­های نفوذ ناپذیر تاشونده که در سامانه های ثابت، برای اطفاء حریق به کار گرفته می­شوند، بررسی می­شود. شیلنگ­های مورد بررسی در این استاندارد دارای قطر داخلی 25 تا 52 میلمتر بوده و در حداکثر فشار کاری 15bar مورد استفاده قرار می­گیرند. لازم به ذکر است مقاومت به فشار داخلی آنها تا فشارهای بسیار بالاتر از حداکثر فشار  نهایی آزمون می گردد. این شیلنگ ها منحصرا برای اهداف آتش نشانی و اطفای حریق در محدوده دمایی -30 تا 60 درجه سانتی گراد به کار گرفته می­شوند و باید به کوپلینگ های شیلنگ خور آتش نشانی مجهز گردند.

به طور کلی این استاندارد شیلنگ های تاشونده را از حیث ابعاد، مقاومت به خمش، خواص بین لایه ها، ویژگی­های هیدرولیکی و تغییر شکل تحت فشار های مختلف مورد بررسی قرار می­دهد.

شیلنگ های تاشونده دارای یک لایه داخلی از جنس مواد لاستیکی یا پلاستیکی و یک لایه بیرونی از جنس فیبر مصنوعی می­باشد. این شیلنگ ها می بایست در مواجهه با رطوبت محیطی و  سایر عوامل خورنده محیطی مقاومت مناسبی داشته باشند.

شرکت آریا کوشا پادرا، آزمایشگاه تخصصی آزمون این شیلنگ ها در کشور مطابق با استاندارد BS EN 14540 دارای مجوز از مرکز ملی تایید صلاحیت می باشد.

کوپلینگ های مورد آزمون در این استاندارد ها کوپلینگ های STORZ یا آلمانی هستند که جهت اتصال تجهیزات اطفای حریق مورد استفاده قرار می­گیرند.

مزیت اصلی این کوپلینگ ها استفاده سریع و آسان از آنهاست. به همین دلیل لازم است سریع و بدون پیچیدگی نصب شوند تا آتش نشان در کمترین زمان ممکن بتواند از تجهیزات جهت مهار و اطفای آتش استفاده کند. عملکرد پیچشی راحت و آسان این کوپلینگ ها که SEXLESS یا بدون نری و مادگی هستند نه تنها باعث کاهش زمان نصب و افزایش سرعت عمل حین کار می­شود، بلکه در مقایسه با کوپلینگ های رزوه ای مانع از ایجاد پیچش در شیلنگ نیز می­شود.

وزن کم و سبکی کوپلینگ ها نیز بدلیل اینکه باعث سهولت در استفاده و جابه جایی آن ها می­شود حائز اهمیت است. به همین منظور آلیاژ مورد استفاده در ساخت این کوپلینگ ها مطابق با اکثر استانداردهای معتبر، از آلیاژ های آلومینیوم سبک و با استحکام بالا می­باشد.

باتوجه به احتمال وارد شدن ضربات به کوپلینگ ها، لازم است از استحکام و مقاومت به ضربه بالایی برخوردار باشند تا کمترین آسیب در عملیات اطفا به آن ها وارد شود.

هم­چنین با توجه به اینکه این تجهیز دائما در تماس با آب قرار دارد باید از مقاومت به خوردگی بالایی نیز برخوردار باشد.

در تمامی این استاندارد ها الزامات تدوین شده به گونه ای است که با توجه به نوع کوپلینگ ویژگی های مختلف آن نظیر ویژگی های هیدرولیکی، گشتاور، وزن، نوع مواد به کار رفته و ابعاد قسمت های مختلف آن را مورد بررسی و آزمون قرار می­دهد.

اتصالات استورز، بسته به کاربرد انواع مختلفی دارند. مطابق با استانداردهای آلمانی و استاندارد ملی ایران، آزمون های 9 عنوان استاندارد که هریک به ویژگی های یکی از انواع این اتصالات می پردازد، در آزمایشگاه آریا کوشا پادرا انجام می پذیرد.

کوپلینگ های شیلنگ خور

این کوپلینگ ها دارای بخش شیلنگ خور بوده و جهت اتصال شیلنگ های تخت آتش نشانی به یکدیگر، و هم­چنین اتصال شیلنگ های تخت آتش نشانی به شیرها و نازل های اتش نشانی استفاده می­شوند.

کوپلینگ های شیلنگ خور از 4 قسمت اصلی لوله یا قطعه رابط، قفل یا زبانه، فنر قفل کننده و واشر آب بندی تشکیل شده است.

کوپلینگ های رزوه ای

این کوپلینگ ها از یک طرف قابلیت اتصال به تجهیزات و اتصالات رزوه شده مانند نازل ها، کلیه شیرها (سیامی، فلکه ای و ….) و هم­چنین هایدارنت ها را دارند.

کوپلینگ های رزوه ای از 2 قسمت اصلی زبانه و واشر آب بندی تشکیل شده است.

درپوش های زنجیردار

این درپوش ها جهت مسدود کردن مجرای اتصالات رزوه ای و یا شیلنگ خور به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب، نشتی اجزای شبکه آب رسانی اتش نشانی و یا ورود ناخواسته آلاینده ها و گرد و غبار استفاده میشوند.

درپوش های زنجیر دار از 5 قسمت اصلی درپوش، قفل یا زبانه، زنجیر، فنر قفل کننده و واشر آب بندی تشکیل شده است.

انواع مختلف اتصالات STORZ، در سایزهای مختلف طبقه بندی شده و با حروف اختصاری A,B,C و D از یکدیگر تشخیص داده می شوند.

مشخصات کوپلینگ شیلنگ های آتش نشانی و تجهیزات جانبی آن مطابق با (BS336)

این کوپلینگ ها تحت الزامات موسسه استاندارد بریتانیا طراحی و ساخته می­شوند و به همین دلیل به ان ها کوپلینگ های انگلیسی گفته می­شود که از دو بخش نری و مادگی تشکیل شده اند. این دو بخش به سرعت و سهولت به یکدیگر جفت شده و منجر به افزایش سرعت عمل حین فرایند اطفا می­شوند. کوپلینگ های انگلیسی در محیط های با عوامل مهاجم و خورنده بسیار عالی عمل کرده و در مقابل فشارهای بالا و صدمات فرایندی بسیار مناسب هستند. از این رو، کاربری آنها در حیط های پرخطر و پرآسیب صنعتی به ویژه در مجاورت دریا گسترش یافته است.

در استاندارد BS336، الزامات کوپلینگ های شیلنگ خور تخلیه، مکش و تبدیل های تک گوشواره و… تدوین شده است. هر یک از قطعات با توجه به اجزایی که دارند از جهت ابعاد، نوع مواد به کار رفته، استحکام و ویژگی های هیدرولیکی و عملکردی مورد آزمون قرار می­گیرند.

کوپلینگ های شیلنگ خور تخلیه و مکش

این کوپلینگ ها دارای بخش شیلنگ خور بوده و جهت اتصال شیلنگ های تخت آتش نشانی به یکدیگر، و هم­چنین اتصال شیلنگ های تخت آتش نشانی به شیرها و نازل های اتش نشانی استفاده می­شوند.

کوپلینگ های تخلیه و مکش بدلیل نقش حیاتی و کلیدی آنها در انتقال سیال، از حساسیت بالایی برخوردار بوده و لازم است از مقاومت و استحکام بسیار بالا در مقابل ضربه و فشار بالایی داخلی برخوردار باشند. ین اتصالات در نوع مکش با توجه به ابعاد و وزن بالا، به جهت باز و بست سریع و آسان دارای رزوه های گرد و درشت می­باشند.

با توجه به اینکه این تجهیزات در کشور ما عمدتا در مناطق جنوبی، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و پایگاه های حساس نفتی کاربرد دارند، آزمایشگاه آریا کوشا پادرا، با مجوز رسمی آزمون اتصالات BS مطابق با استاندارد موسسه استاندارد بریتانیا BSi و مجهز به ملزومات دقیق و تخصصی آزمون این اتصالات در ایران، امیدوار است بستر مناسبی در جهت افزایش اطمینان از عملکرد  این تجهیزات ایجاد کرده باشد.

در این استاندارد به الزامات شیرهای آتش نشانی (شیرهای فلکه ای) با دو نوع الگوی زاویه ای و مستقیم پرداخته می­شود که قابلیت اتصال به شیلنگ های آتش نشانی، سامانه لوله ایستاده، پمپ های اتش نشانی و هایدرانت ها را دارند. این استاندارد از حیث نوع مواد به کار رفته، ابعاد، استحکام، مقاومت به خوردگی، نشتی و سایر ویژگی های هیدرولیکی، شیرهای فلکه ای را مورد بررسی قرار می­دهد.

با توجه به پرکاربرد بودن این شیرها در صنعت آتش نشانی، به ویژه استفاده در سامانه های شیلنگی ثابت (فایرباکس)، و نبود استاندارد تخصصی و مرجع ملی، استاندارد موسسه UL (Underwriters Laboratory) به عنوان معتبرترین نهاد تدوین استاندارد و تایید تجهیزات آتش نشانی در دنیا، مبنای تجهیز آزمایشگاه هیدرولیک شرکت آریا کوشا پادرا قرار گرفت و پس از ارزیابی کامل تجهیزات و مدارک توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، مجوز رسمی انجام آزمون بر اساس استاندارد UL668 بر روش شیرفلکه های آتش نشانی برای آزمایشگاه آریا کوشا پادرا صادر گردید.

این استاندارد به مجموعه ویژگی های ابعادی، مواد به کار رفته در محصول، و الزامات عملکردی آن برای شیرهای فشار شکن آب و ترکیبی با قطر اسمی DN8 تا DN10 که فشار ورودی آن ها از 16bar و دمای کاری آن ها از 30 درجه سانتی گراد برای آب سرد و 80 درجه سانتی گراد برای آب گرم تجاوز نمی­کند، می­پردازد.

شیر فشار شکن ابزاری برای کنترل و تثبیت فشار در مقدار مشخص در سیستم های آبرسان با وجود نوسان فشار است و استفاده از آن منجر به تامین فشار مساوی و یکنواخت در طبقات مختلف برای مصارف آتش نشانی و اطفای حریق می­شود. این شیرها با کنترل فشار استاتیک و دینامیک در افزایش عمر اتصالات و ابزارهای اطفای حریق متصل به سیستم لوله کشی بسیار موثر بوده و باعث استفاده بهینه از فشار پمپ و کاهش هزینه ها می­شود.

همچنین، علاوه بر کاربردهای حوزه لوله ایستاده و داخل جعبه های آتش نشانی، این شیرها در مصارف آبیاری کشاورزی، گلخانه ای، لوله کشی های داخلی ساختمان ها و هر سیستم دیگری که نیاز به کاهش فشار دقیق و تخصصی هم در فشار سیال در حرکت  و هم سیال ساکن را داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت آریا کوشا پادرا مجوز انجام آزمون های این تجهیزات را مطابق با استاندارد اروپایی BS EN 1567 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران اخذ نموده است.

سامانه های اطفا حریق اتوماتیک یا آبی (اسپرینکلر) ابزار کنترل و مهار حریق هستند از طریق کاهش دمای حریق و جلوگیری از تشکیل گازهای سمی و دود و فرونشاندن آن از جان افراد حفاظت می­کنند. این سیستم در لحظات اولیه حریق فعال شده و علاوه بر کاهش صدمات جانی و مالی حریق،  از وقوع پدیده  Flash Over و بروز فاجعه جلوگیری می نماید.

سیستم اطفای حریق اسپرینکلر شامل اجزای مختلفی چون پمپ ها، شیرآلات (شیرآلات کنترل جریان، فشار و شیرهای یک طرفه)، لوله کشی، اسپرینکلر یا بارنده است.

اسپرینکلرها در انواع سیستم های تر (همیشه تحت فشار آب)، خشک (تحت فشار گاز نیتروژن یا هوا)، سیلابی ( سیستم باز و بدون فشار) و پیش عملگر (تحت فشار هوا یا بدون آن) وجود دارند.

در این استاندارد کلیه الزامات ساخت و عملکرد بارنده هایی که بر اساس تغییر حالت یک رابط ذوب شونده و یا ترکیدن یک حباب شیشه ای، تحت تاثیر حرارت عمل می­کنند و در شبکه های بارنده خودکار طراحی و نصب می­شوند مورد آزمون قرار می­گیرند.

به طور کلی اسپرینکلرها در انواع مختلف بالازن، پایین زن و دیواری یا بغل زن در دو نوع افقی و عمودی در محدوده های دمای کاری متفاوت از 57 تا 182 درجه سانتی گراد (یا بالاتر) طراحی و تولید می­شوند که همه آن ها از نظر ابعاد، نحوه توزیع و پاشش آب، ویژگی های عملکردی، ویژگی های هیدرولیکی، استحکام، مقاومت به خوردگی، مقاومت به ضربه و مقاومت به حرارت و دمای پایین مورد بررسی واقع می­شوند.

این استاندارد الزامات و مشخصات مربوط به اسپرینکلرهای مخفی و دکوراتیو که دارای کاورهایی جهت پوشاندن کامل اسپرینکلر هستند را نیز تحت پوشش قرار می­دهد.

استاندارد ملی INSO 22253-1 با بازنگری استاندارد اروپایی EN 12259-1 معیار اصلی آزمون اسپرینکلرها در ایران است.

اسپرینکلرهای مسکونی، از انواع اسپرینکلرهای خودکار اطفای حریق می باشند که در محیط های کم خطر نظیر فضاهای مسکونی کاربرد وسیع یافته اند. این اسپرینکلرها بسیار سریع تر از اسپرینکلرهای استاندارد ریسپانس معمولی فعال شده و در لحظات اولیه حریق از جان افراد محافظت می نمایند.

استاندارد تدوین شده توسط موسسه استاندارد بریتانیا، BS EN 9252، مجموعه الزامات ساخت و عملکرد بارنده هایی که بر اساس تغییر حالت یک رابط ذوب شونده و یا ترکیدن یک حباب شیشه ای، تحت تاثیر حرارت عمل کرده و در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می­گیرند را مورد بررسی قرار می­دهد و آن ها را از نظر ابعاد، نحوه توزیع و پاشش آب، ویژگی های عملکردی، ویژگی های هیدرولیکی، استحکام، مقاومت به خوردگی، مقاومت به ضربه و مقاومت به حرارت و دمای پایین آزمون می­کند.

این اسپرینکلرها، تخصصی و انحصاری مخصوص اطفای کامل در لحظات اولیه حریق طراحی شده اند و سرعت عمل بسیار بالایی در جلوگیری از گسترش آتش سوزی دارند. اسپرینکلرهای زود اطفا کننده واکنش سریع نسبت به اسپرینکلرهای معمولی مجرای خروجی آب بزرگتری دارند که باعث می­شود حجم آب بیشتری را در هر دقیقه بر روی حریق تخلیه کنند. هم­چنین به دلیل طراحی ویژه دفلکتور آن­ها، قطرات آب خارج شده از این اسپرینکلرها نسبت به اسپرینکلرهای معمولی درشت تر بوده که باعث می­شود اندازه حرکت بالاتر و اثرگذاری بیشتری در فرایند اطفای حریق داشته باشند.

مشخصا، این اسپرینکلرها مخصوص فضاهای انبار و محیط هایی هستند که به دلیل تردد اندک افراد، حفاظت از سرمایه یا دارایی های فیزیکی فضا، اولویت اول است.

در این استاندارد الزامات مربوط به اسپرینکلرهای زود اطفا کننده واکنش سریع  با ضریب تخلیه 195-387 L/min.bar به عنوان بخشی از سیستم اسپرینکلر برای اطفای حریق از نظر ابعاد، نحوه توزیع و پاشش آب، ویژگی های عملکردی، ویژگی­های هیدرولیکی، استحکام، مقاومت به خوردگی، مقاومت به ضربه و مقاومت به حرارت و دمای پایین مورد بررسی و آزمون قرار می­گیرد.

آزمایشگاه آریا کوشا پادرا، با نگاه به آینده صنعت اسپرینکلر در ایران، اقدام به تجهیز آزمایشگاه تخصصی اسپرینکلرهای انبار از نوع ESFR مطابق با استاندارد UL  نموده و از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تاییدیه اخذ نموده است.

خاموش کننده آتش نشانی یکی از پرکاربردترین تجهیزات مهار و اطفای حریق می­باشد که از دو بخش سیلندر و پودر اتش نشانی تشکیل شده است.

سیلندر لازم است در مقابل ترکیدگی مقاومت بالایی داشته باشد و بتواند فشار بالا را تحمل کند. هم­چنین در شرایط اقلیمی متفاوت باید مقاومت به خوردگی خوبی نیز از خود نشان دهد. از طرفی باید از عملکرد تخلیه و قدرت اطفا مناسبی نیز برخوردار باشد.

پودر خاموش کننده های آتش نشانی مهم ترین و موثرترین جزء خاموش کننده های آتش نشانی در اطفا حریق می­باشد که باید از حیث قدرت خاموش کنندگی، قدرت جذب رطوبت، کلوخگی، رسانایی الکتریکی، درصد خلوص و پارامترهای دیگر استاندارد باشد تا عملکرد مناسبی در خاموش کنندگی حریق داشته باشد.

در این استاندارد ویژگی­های ساخت و روش­های آزمون خاموش کننده های قابل حمل پودری که ظرفیت آن ها بین 1 تا 14 کیلوگرم است از نظر نوع مواد به کار رفته، ابعاد، گنجایش، ویژگی های عملکردی و تخلیه و ویژگی های هیدرولیکی مورد بررسی و آزمون قرار می­گیرند

شیرهای سیامی یا دوراهه آتش نشانی تجهیزاتی هستند که برای تجمیع منابع آب و پمپ های خارج از سیستم آتش نشانی داخلی، مورد استفاده قرار می­گیرند. این تجهیز اغلب در ورودی اماکن یا در جاهای در دسترس نصب می­گردد تا آتش نشانان در مواقع حادثه به سرعت وارد عمل شده و آب مورد نیاز سیستم ها و تجهیزات اتش نشانی را تامین کنند. به همین دلیل شیرهای سیامی باید در مقابل فشار بالا مقاومت و استحکام کافی را داشته باشند.

در این استاندارد به الزامات طراحی و آزمون شیرهای سیامی از نظر ابعاد، ویژگی های هیدرولیکی و استحکام پرداخته می­شود.

نظر به تولید و واردات این تجهیزات در کشور و حساسیت بالای آنها در شرایط بحرانی، شرکت آریا کوشا پادرا تجهیزات آزمون نشتی، عملکرد دقیق دمپرهای مسدودکننده و دیگر ویژگی های این شیرها را تامین کرده و پس از ارزیابی توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، مجوز رسمی آزمون این تجهیزات را اخذ نموده است.

با ما در تماس باشید

برای اطلاعات بیشتر جهت خدمات آزمایشگاهی ٬ مشخصات خود را پرکنید.